Hoe kun je als Recruitment Specialist écht van (meer)waarde zijn voor klanten & kandidaten?

“Ik krijg alleen maar cv’s van kandidaten die niet matchen met mijn openstaande vacature. Dan denk ik: heeft die recruiter wel naar me geluisterd?” “Recruiters sturen mij zo vaak onpersoonlijke berichten waarvan ik denk: hoe kun je dit bericht sturen na het bestuderen van mijn profiel?”

Zomaar een paar opmerkingen die ik recentelijk van mijn netwerk te horen kreeg, toen ik hen vroeg naar hun ervaringen met recruiters. Vandaag de dag is het belangrijker dan ooit om goed geholpen te worden bij het vinden van een nieuwe baan, of bij het vinden van de juiste nieuwe medewerker. Wekelijks stel ik aan iedereen die ik spreek tijdens een Teams meeting of telefonische kennismaking de vraag: hoe kan ik jou het best verder helpen? De antwoorden op deze vraag hebben meer met elkaar gemeen dan ik aanvankelijk dacht, van manager tot kandidaat. Samengevat heeft iedereen behoefte aan een drietal zaken: commitment, oprechte interesse en kwaliteit. Ik vertel je graag wat onze visie hierop is.

1. Commitment
Niets belangrijker dan commitment. Ooit zei een directeur van een recruitmentorganisatie tegen me: ‘commitment, commitment, je krijgt als recruiter nooit commitment.’ Deze opmerking fascineerde mij enorm, want: hoe kun je zonder commitment naar elkaar het gezamenlijke beoogde doel behalen? Je werkt met elkaar samen om een vacature succesvol te vervullen, of iemand te helpen aan de juiste functie. Dit doen wij binnen Metrix door echt als business partner met klanten en kandidaten mee te denken. Samenwerken om die droombaan te vinden, of die ene kandidaat voor jouw vacature. Je hebt uiteindelijk allebei hetzelfde doel, waarom zou je niet samenwerken om dat doel te behalen?

2. Interesse
Veel mensen vinden het prettig als iemand oprecht geïnteresseerd is in hetgeen je doet. Inkoppertje zou je denken, toch gebeurt het te weinig. Vanuit ons netwerk horen wij geregeld dat een persoonlijk LinkedIn-bericht of een persoonlijke kennismaking echt van meerwaarde is en lang niet altijd gebeurt. Klanten delen in vertrouwen, dat ze het waarderen dat wij ruim de tijd nemen voor een vacature-intake-gesprek. Het maakt ons vak alleen maar leuker om hiervoor de tijd te nemen, want je krijgt alle in’s and out’s van iemands carrière te horen of de context van die openstaande vacature. Alleen door oprechte interesse krijg je het complete beeld van iemands behoefte en kun je iemand helpen.

3. Kwaliteit
Uiteindelijk valt of staat een succesvolle samenwerking met kwaliteit. Doen wat je zegt, daar staan wij voor. Hoe we dit realiseren? Door naar mensen te luisteren en voldoende tijd te steken in onze taak: vacatures vervullen en mensen in hun carrière verder helpen. Klinkt heel simpel natuurlijk, maar wij geloven dat een goede recruitment specialist valt of staat met het geven van de juiste hoeveelheid tijd en energie.

Herken jij je in bovenstaand verhaal of wil je door ons geholpen worden bij het vinden van een baan/opdracht of de juiste kandidaat voor je openstaande vacature? Wij hebben de koffie (virtueel) warm staan en kijken er naar uit om kennis te maken!

Heb je het allemaal kunnen vinden?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Meld je aan!